@livewireStyle
header.home link

Tip: #savethefoodture

Chocoladeliefhebbers genieten maar beter extra hard van elk reepje, want straks is er misschien niet genoeg cacao beschikbaar om nog chocolade te produceren. Aldus de boodschap van de nieuwe campagne van Vredeseilanden. Niet alleen cacao wordt trouwens met uitsterven bedreigd. Staan nog op de rode lijst: koffie, rijst en bananen. Om te voorkomen dat deze producten straks in een museum belanden, lanceert de organisatie #savethefoodture.
8 januari 2015  – Laatste update 4 april 2020 16:22
Lees meer over:
Beeld: Vredeseilanden

 

Chocoladeliefhebbers genieten maar beter extra hard van elk reepje, want straks is er misschien niet genoeg cacao beschikbaar om nog chocolade te produceren. Aldus de boodschap van de nieuwe campagne van Vredeseilanden. Niet alleen cacao wordt trouwens met uitsterven bedreigd. Staan nog op de rode lijst: koffie, rijst en bananen. Om te voorkomen dat deze producten straks in een museum belanden, lanceert de organisatie #savethefoodture.

 

Sputterende voedselproductie

Voedseltekort een ver-van-mijn-bed-show? Volgens Vredeseilanden helemaal niet. De wereld moet steeds meer voedsel produceren voor een snel groeiende bevolking, maar tegelijkertijd sputtert de productie: landbouw heeft te lijden onder onvoorspelbare seizoenen door klimaatverandering, gronden raken uitgeput en jonge mensen zien geen toekomst meer in de sector, waardoor vergrijzing optreedt.

Natuurlijk zullen de winkelrekken morgen nog gevuld zijn, maar van sommige producten dreigen toch al tekorten. Zo lijdt de bananenteelt onder enkele hardnekkige ziektes en verliezen koffieplanten door aanhoudende droogte hun habitat (de koele bergflanken). Ondertussen stijgt wel de wereldwijde vraag naar beide producten. Tegen 2020 wordt zelfs een tekort aan cacao verwacht van 1 miljoen ton waardoor producenten nu al een bittere chocoladecrisis voelen aankomen.

 

Samen sterk

Die nakende productietekorten kunnen weliswaar een kans vormen voor de telers (want schaars = duur), maar vaak zijn die niet kapitaalkrachtig genoeg om te investeren in hun verouderde bedrijf. En in onderhandelingen met grote concerns staan ze als kleine, alleenstaande landbouwers vaak in een zwakke positie. Daarom lanceert Vredeseilanden de actie #savethefoodture.

Met de opbrengst van de campagne wil de organisatie coöperatieven oprichten die de boeren toelaat om in samenwerkingsverbanden te produceren. Want samen staan boeren sterker. Vooral tegenover grote concerns kan een coöperatie meer gewicht in de schaal leggen dan enkele ongeorganiseerde boeren apart. Hierdoor kunnen ze een eerlijkere prijs afdwingen, die hen toelaat wél te investeren in productiemethodes en marketingstrategieën. Zo krijgen ook jongeren hopelijk opnieuw meer vertrouwen in een toekomst als landbouwer.

Het volledige verhaal van #savethefoodture kan je lezen in het achtergronddossier op de website van Vredeseilanden.

 

Doe een boon in het zakje

Je kan de actie steunen door tijdens het campagneweekend op 9, 10 en 11 januari gadgets te kopen bij de vrijwilligers die her en der over Vlaanderen verspreid over straat zullen lopen. Loop je niemand tegen het lijf, of heb je thuis genoeg gadgets? Dan kan je ook hier een bijdrage storten.

Nog niet overtuigd van het nut? Laat je dan inspireren door Dominique Persoone. België’s meest bekende chocolatier schaart zich achter #savethefoodture, en toverde zelfs zijn atelier voor een dag om in een museum om de actie onder de aandacht te brengen. Je kan zijn mening beluisteren in deze radiospot.

Gerelateerde artikels