Slim gezien: verpakkingsvrij winkelen
Beeld: Unpackeged
Het probleem
Je kent dat wel: je vuilbak zit al vol na één avondje koken, alleen maar van de plastic zakjes, doosjes en papiertjes waarin je groenten en vlees/vis/vleesvervanger verpakt zaten. Zeer vervelend, niet alleen omdat je meteen weer de koer op moet om je vuilbak te legen, maar ook omdat het zo’n nutteloze verspilling van papier en plastic (lees: grondstoffen en energie) betreft.
Het idee
Twee Duitse vriendinnen (Sara Wolf en Milena Glimbovski) werden elke avond opnieuw geconfronteerd met dit vuilbakprobleem en besloten er iets aan te doen: in Berlijn een verpakkingsvrije winkel openen, naar het model van de drogisterij van vroeger. Dat wil zeggen dat je als klant zelf je voorraaddozen en zakjes meebrengt en die in de winkel met de gewenste ingrediënten vult. Droge voedingswaren zoals rijst en bonen kan je zelf ‘tappen’ uit een kraan, melk en olie laat je inschenken in een soort sapbar. Voor producten die verpakt móeten worden, zoals vlees en vis, wordt dan weer gezocht naar een zo milieuvriendelijk mogelijke soort verpakking (bv bijenwaspapier).
Op die manier willen de initiatiefnemers verspilling tegengaan, van verpakking én van voedsel (je neemt alleen wat je écht nodig hebt). Een gegeven dat de dames ‘precycling’ noemen, omdat het de productie van afval vermijdt in plaats van het bestaan van afval oplost (recycling). Bovendien wordt in de winkel gekozen voor biologische en/of lokaal geteelde producten, waarbij lokaal de voorrang krijgt op bio: een biologisch product ingevoerd uit China is volgens de dames minder bio dan een conventioneel product van de boer om de hoek.
De uitvoering
Een mooi idee, zeg je, maar niet economisch rendabel? De vrouwen denken hun schaalnadelen te kunnen compenseren door het elimineren van de kost verpakkingen. Bovendien zou hun verpakkingsvrije winkel niet de eerste zijn. Sinds 2007 kan je in Londen al in een dergelijke winkel terecht (Unpackeged) en een jaar geleden (2012) werd er nog één geopend in Austin, Texas (Gredients). De Duitse variant (Original Unverpackt) zou volgende jaar op proef open gaan, als het team voldoende investeerders vindt...
Bron: www.bewustverbruiken.be, www.hetkanwel.net
In de rubriek ‘Slim gezien’ zoeken we naar innovatieve manieren om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van ons voedselsysteem. Hoe kan het dierenwelzijn bevorderd worden? Hoe drukken we de ecologische voetafdruk? Hoe dichten we de kloof tussen consument en producent? En hoe kan dat allemaal tegelijk?